Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/69348
Title: Testing the Relationships between Global, Contextual, and Situational Motivation: A Longitudinal Study of the Horizontal, Top-Down, and Bottom-Up Effects // Probando las relaciones entre la motivación global, contextual y situacional: un estudio longitudinal de los efectos horizontal, arriba-abajo y abajo-arriba
Authors: Núñez Alonso, Juan Luis 
León, Jaime 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
6105 Evaluación y diagnóstico en psicología
Keywords: Modelo jerárquico
Teoría de la autodeterminación
Efecto arriba-abajo
Efecto abajo-arriba
Estudio longitudinal
Hierarchical model
Self-determination theory
Top-down effect
Bottom-up effect
Longitudinal study
Issue Date: 2018
Journal: Revista de Psicodidactica 
Abstract: The hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation establishes three levels of generality to analyze human motivation (global, contextual, and situational). The dynamism of motivation is explained by means of the relations between the three levels. The purpose of this study is to test the reciprocal effects, top-down and bottom-up, between one motivational level and the adjacent level, as well as the stability of the global level (horizontal effect). A longitudinal design with six measurement time points across a 4-month interval was used. Participants were 142 undergraduate students. Results from path analysis using a Bayesian estimation method provided support for our hypotheses. Finally, the implications of the dynamic processes of influence among the hierarchical levels in academic setting are discussed.
nEl modelo jerárquico de la motivación intrínseca y extrínseca establece tres niveles de generalidad paraanalizar la motivación humana (global, contextual y situacional). El dinamismo de la motivación se explicade acuerdo a las relaciones entre estos niveles. El objetivo de este estudio es probar los efectos recíprocos,arriba-abajo y abajo-arriba, entre cada nivel motivacional y su adyacente, así como la estabilidad del nivelglobal (efecto horizontal). Se llevó a cabo un dise˜no longitudinal durante un periodo de cuatro meses.Los participantes fueron 142 estudiantes universitarios. Los resultados del path analisis, utilizando unmétodo de estimación bayesiano, apoyaron las hipótesis planteadas. Finalmente, las implicaciones de losprocesos dinámicos de influencia entre los niveles jerárquicos son discutidas en el contexto académico.
URI: http://hdl.handle.net/10553/69348
ISSN: 1136-1034
Source: Revista de psicodidáctica [ISSN 1136-1034],v. 23 (1), p. 3-0
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6458116
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