Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/58665
Title: La detección de trastornos graves de conducta en el ámbito escolar a través del CIPEC
Authors: Rodríguez Mateo, Heriberto 
Luján Henríquez, Isabel 
Mesa Suárez, José Luis 
UNESCO Clasification: 61 Psicología
Keywords: Trastornos graves
Internalizante
Externalizante
Severe disorders
Internalizing, externalizing, et al
Issue Date: 2012
Journal: INFAD 
Abstract: Los trastornos de conducta en el ámbito escolar son motivo de preocupación. Hasta ahora, los criterios que se han tenido en cuenta para la detección temprana de estos trastornos por parte del profesorado se han basado, en general, en valoraciones cualitativas y en apreciaciones globales y subjetivas del profesorado. Con la intención de facilitar la detección de los trastornos graves de conducta de forma más objetiva y con el menor riesgo de error en cuanto a la apreciación de las observaciones del profesorado, se ha construido un instrumento para la detección esos trastornos (CIPEC). Este trabajo explica tanto la fundamentación teórica que lo sustenta, como el procedimiento seguido para su construcción, las características psicométricas, los factores que se derivan y que permiten un mayor ajuste de la significatividad de las apreciaciones del profesorado. Los resultados obtenidos nos desvelan que el CIPEC es un instrumento eficaz para la detección de los trastornos graves de conducta.
Behavioral problems in schools are of concern. So far, the criteria to be considered for early detection of these disorders by teachers have been based, in general, qualitative assessments and global evaluations and subjective-as teachers. In order to facilitate detection of severe behavioral disorders more objectively and with less risk of error as to the assessment of teacher observations, we designed the instrument to detect these disorders (CIPEC). This work explains both the theoretical foundation that supports it, as the procedure followed for its construction, the psychometric properties, the factors are derived and the critical items that allow further adjustment of the significance of the findings of the faculty. The results obtained reveal that the CIPEC is an efficient tool for detection of severe behavioral disorders.
URI: http://hdl.handle.net/10553/58665
ISSN: 0214-9877
Source: International Journal of Developmental and Educational Psychology: INFAD. Revista de Psicología [ISSN 0214-9877], v. 2 (1), p. 381-388
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5229517
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (176,84 kB)
Show full item record

Page view(s)

6
checked on Jun 13, 2021

Download(s)

9
checked on Jun 13, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.