Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/55422
Title: ¿Por qué las corrientes sociológicas soslayan la investigación biográfica?
Other Titles: Why did sociological currents ignore biographical research?
Authors: Cardenal de la Nuez, María Eugenia 
Hernàndez, Francesc J.
UNESCO Clasification: 63 Sociología
5501 Biografías
Keywords: Investigación biográfica
Schleiermacher
Tipos ideales
Escuela de Chicago
Marx, et al
Issue Date: 2018
Journal: Revista de sociología de la educación 
Abstract: El artículo muestra cómo las corrientes sociológicas más importantes, la corriente comprensiva y la corriente crítica, dejaron de lado la investigación biográfica. Aunque la hermenéutica de Schleiermacher permitía la investigación de la generalidad en la particularidad, fue la introducción del “grado de evidencia” por parte de Weber el que orientó la corriente comprensiva hacia el funcionalismo estructuralista. Los estudios sobre el campesino polaco o los parados de Marienthal apuntaban una superación de esa restricción, que tardó décadas en producirse. En el segundo caso, la corriente crítica, la tesis de la determinación de la conciencia soslayó la metodología biográfica, aunque tal afirmación ni se encuentra en Marx ni se corresponde con su proyecto teórico. Por último, se analiza la excepción de la biografía de Offenbach de Kracauer.
The article shows how the most important sociological currents, the comprehensive current and the critical current, put aside biographical research. Although Schleiermacher's hermeneutics allowed for the investigation of generality in particularity, it was the introduction of the «degree of evidence» on the part of Weber that guided the comprehensive current toward structuralist functionalism. Studies on the Polish peasant or the Marienthal unemployed pointed to an overcoming of that restriction, which took decades to occur. In the second case, the critical current, the thesis of the determination of consciousness, ignored the biographical methodology, although such a statement is neither found in Marx nor corresponds to its theoretical project. Finally, the exception of the Offenbach biography of Kracauer is analyzed.
URI: http://hdl.handle.net/10553/55422
ISSN: 1988-7302
DOI: 10.7203/RASE.11.2.12344
Source: Revista de sociología de la educación [ISSN 1988-7302], v. 11 (2), p. 228-238
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6435405
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
pdf
Adobe PDF (268,84 kB)
Show full item record

Page view(s)

57
checked on Jul 31, 2021

Download(s)

286
checked on Jul 31, 2021

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.