Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/55177
Title: Movilizar la enseñanza de ELE para aumentar la participación espontánea: estudio de caso con alumnos universitarios tailandeses
Other Titles: Mobilizing the teaching and learning of Spanish as a foreign language to raise spontaneous participation: A case study of Thai university students
Authors: Alejaldre-Briel, Leyre
UNESCO Clasification: 531204 Educación
58 Pedagogía
Keywords: Aprendizaje móvil
Kahoot
Estudio de caso
Tailandia
ELE, et al
Issue Date: 2018
Journal: El Guiniguada 
Abstract: El objetivo de este artículo es presentar los resultados preliminares sobre el impacto del uso de dispositivos móviles en la participación y motivación de un grupo de ciento veintidós estudiantes de español de nivel A1 de una universidad pública tailandesa. Partimos de la premisa de que las características socioculturales propias de este contexto impactan en el proceso de enseñanza y aprendizaje, puesto que influyen en la interacción entre los discentes, en la forma de relacionarse con el docente y con los contenidos curriculares, por lo que consideramos que pueden ser responsables de las rutinas de participación de los integrantes del grupo que aprende la lengua meta. Para modificar la influencia del contexto proponemos la inclusión de dispositivos móviles con el fin de disminuir el estrés que el alumnado sufre al participar en el aula y aumentar la participación espontánea en las actividades didácticas de clase. Este artículo describe las características de esta investigación y los resultados obtenidos.
This paper presents the preliminary results of an experimental study on the impact of implementing mobile devices to increase motivation and participation in the Spanish as foreign language classroom in Thailand. The participants were a group of 122 students of Spanish as foreign language (SFL) with an A1 level of proficiency, from a public Thai university. We postulate that the sociocultural characteristics of the context have significant impact in the teaching and learning process since they inevitably influence a) how the learners interact amongst themselves, b) how they relate with the teacher, and c) how they respond to the curricular content. We would like to advocate for the inclusion of mobile devices in the FL classroom for two reasons: 1) minimize the influence of the stress associated with the students’ sociocultural context and, 2) maximize the level of spontaneous participation in the didactic activities proposed in class. A description of the characteristics of this research is provided together with a discussion of the results.
URI: http://hdl.handle.net/10553/55177
ISSN: 0213-0610
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], v. 27, p. 55-70
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (570,65 kB)
Show full item record

Page view(s)

42
checked on Apr 10, 2021

Download(s)

37
checked on Apr 10, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.