Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/54694
Title: Análisis de las actitudes de los estudiantes hacia las herramientas informáticas de traducción asistida
Other Titles: An analysis of students’ attitudes towards computer-assisted translation tools
Authors: Bolanos-Medina, Alicia 
Isern González, José 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: Informática aplicada a la traducción
Didáctica de la traducción
Proceso de enseñanza-aprendizaje
Actitud de aprendizaje
Evaluación de la enseñanza aprendizaje, et al
Issue Date: 2012
Publisher: 1130-5509
Journal: Sendebar 
Abstract: El artículo analiza la predisposición —relativamente duradera— que los alumnos de traducción muestran hacia las herramientas de la traducción asistida por ordenador (TAO). Estas herramientas son evaluadas de forma sesgada por los estudiantes, lo que tiene consecuencias en su utilización. Se observa cómo algunos de estos patrones actitudinales interfieren negativamente en el rendimiento del aprendizaje. Es por ello un objetivo deseable de todo programa de formación en este área desarrollar una actitud positiva en los futuros traductores hacia la incorporación y aprovechamiento de estas herramientas. Con este fin, se presenta un análisis de los componentes actitudinales cognitivos, afectivos y conductuales hacia las herramientas de TAO predominantes entre los estudiantes de la FTI de la Universidad de Las Palmas de Gran Canaria. Los resultados, obtenidos mediante encuesta, contribuirán a mejorar la evaluación de los aspectos determinantes en los que es necesario incidir en el aula y a anticipar posibles dificultades de aprendizaje. Como conclusión se presentan estrategias que favorecen un cambio de actitudes.
Students show an acquired and relatively durable disposition to evaluate computer technology in general, and Computer-Assisted Translation (CAT) tools in particular, and to behave accordingly. However, some of these attitudinal patterns which have been detected in students can negatively interfere in their learning performance. Thus, developing a positive attitude towards using CAT tools in translation students constitutes a desirable objective for any university program in this field. The results of a survey research about the cognitive, affective and behavioural factors of this particular attitude in translation students from the University of Las Palmas de Gran Canaria (Spain) are presented. The aim of this study is to analyse students’ attitudinal components in detail, in order to detect those aspects which need more attention and to anticipate CAT-related learning difficulties. Finally, pathways of promoting a positive attitudinal change are introduced.
URI: http://hdl.handle.net/10553/54694
ISSN: 1130-5509
Source: Sendebar: Revista de la Facultad de Traducción e Interpretación [ISSN 1130-5509], n. 23, p. 275-300
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5309055
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (965,08 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

6
checked on Jun 20, 2021

WEB OF SCIENCETM
Citations

5
checked on Jun 20, 2021

Page view(s)

87
checked on Jun 21, 2021

Download(s)

36
checked on Jun 21, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.