Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/5020
Title: La enseñanza de la traducción y la teoría autoritaria de Peter Newmark
Authors: Pym, Anthony
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Issue Date: 1991
Journal: El Guiniguada 
Abstract: La teoría de la traducción elaborada en los años 80 por el británico Peter Newmark ha tenido un impacto importante en la formación de traductores no solo en Gran Bretaña sino también en España. En particular, el Textbook of Translation, que se publicará próximamente en España traducido por Virgilio Moya (Cátedra 1992), pretende ser un manual didáctico que se dirige directamente a los alumnos de traducción a nivel universitario y ha sido ampliamente aceptado como tal. Sin embargo, la teoría de Newmark comporta numerosas presuposiciones y formulaciones provocadoras que, lejos de constituir una ortodoxia fructífera, se basan más bien en un modelo de autoridad que limita innecesariamente las opciones al alcance del alumno-traductor. Newmark ahoga así toda conciencia crítica de la traducción como una actividad reglada por la comunicación, y no por las exigencias de la autoridad.
Peter Newmark's theory of translation has had an enormous impact on teaching not only in British translation institutes but also in the English sections of translation institutes in Spain. In particular, Newmark's Textbook of Translation, published in 1988 and soon to be published in Spanish. is designed to be used directly in the classroom situation and has largely been accepted as such. However, Newmark's numerous presuppositions and overtly provocative formulations are based on a model of authority which unreasonably restricts the options available to students. They thus stifle the discovery procedures by which teacher-student exchanges might otherwise lead to a critica1 awareness of translation as an activity governed by the requirements of communication rather than by authority.
URI: http://hdl.handle.net/10553/5020
ISSN: 0213-0610
Source: El Guiniguada. Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 1984- ISSN 0213-0610, n.2, 1991, p. 305
Appears in Collections:Guiniguada. 2ª Etapa. n.02, 1991 
Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (599,69 kB)
Show full item record

Page view(s)

5
checked on Apr 4, 2020

Download(s)

52
checked on Apr 4, 2020

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.