Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/37116
Title: Service quality evaluation in the perception of the wine tourist with Fuzzy Logic and Ideal Solutions
Other Titles: Evaluación de la calidad de servicio en percepción del enoturista mediante la Lógica Borrosa y las Soluciones Ideales
Authors: Batista de Freitas, Joao
Carlos Martin, Juan 
Roman, Concepcion 
UNESCO Clasification: 531290 Economía sectorial: turismo
Keywords: Fuzzy Logic
Triangular Fuzzy Numbers
TOPSIS
Wine tourism
Satisfaction, et al
Issue Date: 2017
Journal: Pasos: revista de turismo y patrimonio cultural 
Abstract: This article solves a multidimensional problem in order to evaluate the satisfaction of the wine tourist that visited a winery located in the South of Brazil, employing a method based on fuzzy logic. Thus, a synthetic index of satisfaction is calculated for a group of segments in which we are interested, namely, gender and image prior to the visit. The problem of linguistic ambiguity is addressed with the fuzzy sets theory, applying triangular fuzzy numbers (TFN). The synthetic index of satisfaction is based on the concept of the degree of optimality by the technique of similarity of ideal solutions. The results obtained show that the analyzed segments experienced different satisfaction. Our results can be used by the winery directors as well as by the regional planners and managers, in order to improve the competitiveness of this market niche.
Este artículo resuelve un problema multidimensional para evaluar la satisfacción de los enoturistas que visitaron una bodega situada en el sur de Brasil utilizando un método basado en la lógica borrosa. De esta forma, se calcula un índice sintético de satisfacción para un grupo de segmentos en los que estamos interesados, a saber, género e imagen previa a la visita. El problema de la ambigüedad lingüística se aborda desde la teoría de los conjuntos borrosos aplicando números borrosos triangulares (NBT). El indicador sintético de la satisfacción se basa en el concepto de grado de optimalidad mediante la técnica de la semejanza a las soluciones ideales. Los resultados obtenidos muestran que los segmentos analizados experimentan una distinta satisfacción. Nuestros resultados pueden usarse por los directivos de la bodega, así como por los planificadores y administradores de la región, para mejorar la competitividad de este nicho de mercado.
URI: http://hdl.handle.net/10553/37116
ISSN: 1695-7121
DOI: 10.25145/j.pasos.2017.15.022
Source: Pasos: revista de turismo y patrimonio cultural [ISSN 1695-7121], v. 15 (2), p. 341-358
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