Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/130368
Title: Aumento de la prevalencia de los transtornos del espectro autista: Una revisión teórica
Other Titles: Increasing prevalence in autism developmental disorders: A theoretical overview
Authors: Escandell Bermúdez, María Olga 
Castro Sánchez, José Juan 
Fortea Sevilla, María Del Sol 
UNESCO Clasification: 61 Psicología
6105 Evaluación y diagnóstico en psicología
Keywords: Autism Spectrum Disorders
Pervasive developmental disorders
Prevalence
Diagnosis
Epidemiology, et al
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad de Extremadura
Journal: INFAD 
Abstract: En este artículo, centramos la atención en la epidemiología de los TEA, buscando causas que expliquen el aumento de casos de autismo en el mundo y las consecuencias que este incremento tiene en la concepción del trastorno y en el trato que recibe por parte de todos los agentes sociales. Consideramos que son importantes las últimas conclusiones de Fombonne (2009) que achacan el aumento de la prevalencia en las últimas décadas a varias causas: la ampliación del concepto de espectro autista, la ampliación de los criterios diagnósticos, la creación de servicios especializados y un mejor conocimiento de la patología. No obstante, no se puede descartar que otros factores hayan contribuido también al aumento.
This article focuses on the epidemiology of ASDs, looking for reasons to explain the increase in cases of autism around the world and the consequences of such increase in how the disorder is perceived and how it is dealt with by all social agents. We consider significant the recent findings made by Fombonne (2009) which put the increased prevalence in recent decades down to several causes: the extension of the concept of autistic spectrums, the expansion of the diagnostic criteria, the creation of specialized services and a better knowledge of the pathology. However, other factors that also contributed to the increase cannot be ruled out.
URI: http://hdl.handle.net/10553/130368
ISSN: 0214-9877
Source: INFAD. Revista de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology [ISSN 0214-9877],v. 1 (1), p. 747-764
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9450462
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (467,14 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.