Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/128357
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorNúñez Alonso, Juan Luisen_US
dc.contributor.authorLeón González-Vélez, Jaime Joséen_US
dc.date.accessioned2024-01-11T17:06:40Z-
dc.date.available2024-01-11T17:06:40Z-
dc.date.issued2018en_US
dc.identifier.issn1136-1034en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10553/128357-
dc.description.abstractThe hierarchical model of intrinsic and extrinsic motivation establishes three levels of generality to analyze human motivation (global, contextual, and situational). The dynamism of motivation is explained by means of the relations between the three levels. The purpose of this study is to test the reciprocal effects, top-down and bottom-up, between one motivational level and the adjacent level, as well as the stability of the global level (horizontal effect). A longitudinal design with six measurement time points across a 4-month interval was used. Participants were 142 undergraduate students. Results from path analysis using a Bayesian estimation method provided support for our hypotheses. Finally, the implications of the dynamic processes of influence among the hierarchical levels in academic setting are discussed.en_US
dc.description.abstractEl modelo jerárquico de la motivación intrínseca y extrínseca establece tres niveles de generalidad para analizar la motivación humana (global, contextual y situacional). El dinamismo de la motivación se explica de acuerdo a las relaciones entre estos niveles. El objetivo de este estudio es probar los efectos recíprocos, arriba-abajo y abajo-arriba, entre cada nivel motivacional y su adyacente, así como la estabilidad del nivel global (efecto horizontal). Se llevó a cabo un diseño longitudinal durante un periodo de cuatro meses. Los participantes fueron 142 estudiantes universitarios. Los resultados del path analisis, utilizando un método de estimación bayesiano, apoyaron las hipótesis planteadas. Finalmente, las implicaciones de los procesos dinámicos de influencia entre los niveles jerárquicos son discutidas en el contexto académico.en_US
dc.languageengen_US
dc.relation.ispartofRevista de Psicodidacticaen_US
dc.sourceRevista de Psicodidáctica [1136-1034], Vol. 23, Issue 1, January–June 2018, p. 9-16en_US
dc.subject610608 Motivaciónen_US
dc.subject6114 Psicología socialen_US
dc.subject.otherHierarchical modelen_US
dc.subject.otherSelf-determination theoryen_US
dc.subject.otherTop-down effecten_US
dc.subject.otherBottom-up effecten_US
dc.subject.otherLongitudinal studyen_US
dc.subject.otherModelo jerárquicoen_US
dc.subject.otherTeoría de la autodeterminaciónen_US
dc.subject.otherEfecto arriba-abajoen_US
dc.subject.otherEfecto abajo-arribaen_US
dc.subject.otherEstudio longitudinalen_US
dc.titleTesting the relationships between global, contextual, and situational motivation: A longitudinal study of the horizontal, top-down, and bottom-up effectsen_US
dc.title.alternativeProbando las relaciones entre la motivación global, contextual y situacional: un estudio longitudinal de los efectos horizontal, arriba-abajo y abajo-arribaen_US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articleen_US
dc.typeArticleen_US
dc.identifier.doi10.1016/j.psicoe.2017.07.003en_US
dc.description.lastpage16en_US
dc.description.firstpage9en_US
dc.investigacionCiencias Sociales y Jurídicasen_US
dc.type2Artículoen_US
dc.utils.revisionen_US
dc.identifier.ulpgcen_US
dc.contributor.buulpgcBU-EGBen_US
dc.description.sjr0,928
dc.description.jcr2,1
dc.description.sjrqQ1
dc.description.jcrqQ2
dc.description.sellofecytSello FECYT
dc.description.ssciSSCI
dc.description.fecytqQ1
dc.description.fecytpuntuacion54,92
item.fulltextCon texto completo-
item.grantfulltextopen-
crisitem.author.deptGIR Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptDepartamento de Psicología, Sociología y Trabajo Social-
crisitem.author.deptGIR Didáctica, Aprendizaje y Motivación en Contextos Específicos-
crisitem.author.deptDepartamento de Educación-
crisitem.author.orcid0000-0002-2400-7843-
crisitem.author.orcid0000-0002-9587-4047-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.parentorgDepartamento de Educación-
crisitem.author.fullNameNúñez Alonso, Juan Luis-
crisitem.author.fullNameLeón González-Vélez, Jaime José-
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (329,5 kB)
Show simple item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.