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Title: Test de Fluidez Verbal: datos normativos y desarrollo evolutivo en el alumnado de primaria
Other Titles: Verbal Fluency Test: normative data and evolutionary development in elementary students
Authors: García, Eduardo
Rodríguez, Cristina
Martín, Raquel
Jiménez, Juan E.
Hernández, Sergio
Díaz Megolla, Alicia 
UNESCO Clasification: 6102 Psicología del niño y del adolescente
58 Pedagogía
Keywords: Standardization
cognitive development
executive functions
semantic verbal fluency
phonological verbal fluency, et al
Issue Date: 2012
Project: PI 2007/012
Journal: European Journal Of Education And Psychology 
Abstract: The aim of this study was the standardization, and analysis of the developmental profile of two tasks for the assessment of verbal fluency (semantic and phonological), in a large sample of Spanish-speaking child population. We analyzed the development of both tasks within a context of cross-sectional design. A selected a sample of 1.032 subjects aged between 6 years and 3 months to 12 years and four months between first and sixth grade were of primary education. The semantic verbal fluency was evaluated with the task 'animals in 1 minute' and the phonologic verbal fluency was evaluated with 'F, A, M' in a minute for each one'. The results show a progressive improvement in performance as a function of age in both tests. We present tables of means, standard deviations and percentiles for different age groups.
El objetivo principal de este estudio consistió en la baremación y el análisis del desarrollo evolutivo, en una amplia muestra de población infantil de habla española, de dos pruebas destinada a la evaluación de la fluidez verbal (semántica y fonológica). Analizamos el desarrollo de ambas tareas dentro de un contexto de diseño transversal. Se seleccionó una muestra de 1.032 sujetos con edades comprendidas entre los 6 años y 3 meses y los 12 años y cuatro meses que cursaban entre primero y sexto de educación primaria. La fluidez verbal semántica se evaluó con la tarea de evocación ‘de animales en un minuto’ y la fluidez verbal fonológica se evaluó con las consignas ‘F, A, M’. Los resultados muestran una mejora progresiva en el rendimiento en función de la edad en ambas pruebas. Se presentan tablas de medias, desviación estándar y percentiles para los distintos grupos de edad.
URI: http://hdl.handle.net/10553/118746
ISSN: 1888-8992
DOI: 10.30552/ejep.v5i1.80
Source: European Journal of Education and Psychology [1888-8992], 2012, Vol. 5, Nº 1, p. 53-64
Appears in Collections:Artículos
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