Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/115072
Title: Adoptar perspectivas ajenas: la literatura infantil como herramienta didáctica para fomentar la orientación al receptor meta en la clase de traducción
Other Titles: Taking the Other’s Perspective: Children’s Literature as a Didactic Instrument to Encourage Reader Orientation in the Translation Classroom
Authors: Witte, Heidrun 
UNESCO Clasification: 570111 Enseñanza de lenguas
570112 Traducción
5701 Lingüística aplicada
Keywords: Competencia cultural de traductor
Cambio conceptual
Literatura infantil
Orientación al receptor meta
Grado necesario de explicitación, et al
Issue Date: 2021
Journal: Tradterm 
Abstract: Los preconceptos de traducción de los alumnos suelen estar centrados en la literalidad como valor normativo, y, por tanto, condicionan su fijación en palabras aisladas y supuestas equivalencias entre texto de partida y texto meta. Partiendo de las Teorías Funcionalistas de la Traducción y su énfasis en la competencia cultural del traductor, analizaremos el papel didáctico que pueden desempeñar los textos de partida escritos para niños en fomentar en alumnos principiantes la toma de conciencia de las diferencias interculturales, la adopción de perspectivas ajenas y la orientación al receptor meta.
Students’preconceptions of translation are often focused on literariness as a normative value, and thus lead them to concentrate on single words and supposed equivalences between source and target texts. Based on Functionalist Translation Theory and its emphasis on translato rcultural competence, this paper will argue that source texts from early reader children’s literature can play a helpful role in fostering cultural sensitivity, perspective taking and reader-orientation in novice translators.
URI: http://hdl.handle.net/10553/115072
ISSN: 2317-9511
DOI: 10.11606/issn.2317-9511.v40p129-156
Source: Tradterm [2317-9511], nº 40 (especial: traduçao e cultura), p. 129-156.
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (233,19 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.