Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/114878
Title: Producción de textos narrativos en el aula de historia: análisis lexicométrico de una propuesta interdisciplinaria
Other Titles: Production of narrative texts in the history classroom: lexicometric analysis of an interdisciplinary proposal
Authors: Valdés León, Gabriel Sebastián 
UNESCO Clasification: 55 Historia
5802 Organización y planificación de la educación
Keywords: Lexicometric analysis
Didactic writing
Didactic language
Production of texts
Interdisciplinarity, et al
Issue Date: 2022
Journal: Onomazein 
Abstract: En el marco de una experiencia de aprendizaje+servicio (A+S) con carácter interdisciplinario, la Escuela de Educación en Castellano de la UCSH colaboró con el desarrollo de competencias disciplinares de historia universal en estudiantes de séptimo básico del colegio Los Bosquinos de Maipú. Para ello, se realizó un módulo didáctico que orientaba la escritura de textos narrativos relacionados con la unidad 3 del programa de estudios. El objetivo de este trabajo fue evidenciar el impacto en el desarrollo de competencias disciplinares en los estudiantes de dicha institución mediante un análisis lexicométrico que permita comparar los corpus generados en el pretest y postest utilizando la herramienta Iramuteq. Los resultados señalan que los textos elaborados desde un enfoque de proyectos y redactados de manera procesual evidencian un aumento en la presencia de léxico disciplinar, lo que se relaciona directamente con un mayor dominio del área de estudio.
Within the framework of an experience of service-learning with interdisciplinary character, the UCSH collaborated with the development of disciplinary competences of universal history in seventh grade students of the Los Bosquinos school in Maipú. For this, a didactic module was carried out that guided the writing of narrative texts related to unit 3 of the program of studies. The objective of this work was to show the impact in the development of disciplinary competences in the students of said institution through a lexicometric analysis that allows to compare the corpus generated in the pretest and posttest using the Iramuteq tool. The results indicate that the texts elaborated from a project focus and written in a procedural manner show an increase in the presence of disciplinary lexicon, which is directly related to a greater mastery of the study area.
URI: http://hdl.handle.net/10553/114878
ISSN: 0717-1285
DOI: 10.7764/onomazein.55.09
Source: Onomázein [ISSN 0717-1285], n. 55, p. 32-49, (Marzo 2022)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (456,97 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.