Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/111878
Title: Formación no presencial: Materia de grado de medicina, entorno virtual, pandemia y satisfacción
Other Titles: Non-presential training: Degree of medicine, virtual environment, pandemic and satisfaction
Authors: Rodríguez Pulido, Francisco
Rodríguez Pulido, Josefa 
Rodríguez García, María Angeles
Bartolomé Yumar, Alba Elisa
UNESCO Clasification: 5802 Organización y planificación de la educación
580206 Análisis, realización de modelos y planificación estadística
Keywords: Higher Education
Medicine Students
Non-Face-To-Face Training
Satisfaction
Estudiantes de medicina, et al
Issue Date: 2021
Journal: Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado 
Abstract: This research proposes knowing the degree of satisfaction that university students have with respect to the non-face-to-face training experience of the teaching-learning processes in research in times of pandemic. To evaluate it, we applied a questionnaire, which we have adapted from some standardized scales of satisfaction of university students with respect to online training, CSAUF, (Monsalve-Gómez, Botero-Botero, and Montoya-Suárez, 2014) and blended (Cabero-Almenara, Llorente and Puentes, 2010), 64 university (students), chosen at random, of both genders with ages between 23 and more than 30 years who are studying the degree of medicine. A quantitative type methodology is used with a descriptive and comparative design. The results indicate that the students in the sample present a fairly favorable degree of satisfaction with the training experience, being the functioning and the didactic resources of the virtual environment, as well as the teacher's profile, the best valued discriminative variables. There are no significant differences (99.95% CI) due to gender, age and rotations carried out during non-contact classes. University students value, in a very positive way, the lived experience.
En esta investigación nos planteamos conocer el grado de satisfacción que los estudiantes universitarios tienen respecto a la experiencia formativa no presencial de los procesos de enseñanza-aprendizaje en tiempos de pandemia. Para evaluar ese nivel de satisfacción se ha aplicado un cuestionario, que hemos adaptado de unas escalas estandarizadas de satisfacción de alumnos universitarios con respecto a la formación online, CSAUF, (Monsalve-Gómez et. al., 2014) y semipresencial (Cabero, et al., 2010), a 64 estudiantes universitarios, elegidos al azar, de ambos géneros, con edades comprendidas entre los 23 y más de 30 años y que en la actualidad cursan el grado de medicina. Se emplea una metodología de estudio tipo cuantitativa con un diseño descriptivo y comparativo. Los resultados indican que los estudiantes de la muestra presentan un grado de satisfacción bastante favorable con la experiencia formativa, siendo el funcionamiento y los recursos didácticos del entorno virtual, así como el perfil del docente, las variables discriminativas mejor valoradas. Asimismo, no existen diferencias significativas (IC 99,95%) por razón del género, de la edad y de las rotaciones realizadas durante las clases no presenciales. En conclusión, los estudiantes universitarios valoran, en general, y de forma muy positiva, la experiencia vivida en esta clase de formación.
URI: http://hdl.handle.net/10553/111878
ISSN: 1575-0965
DOI: 10.6018/REIFOP.459591
Source: Revista Electronica Interuniversitaria de Formacion del Profesorado [EISSN 1575-0965], v. 24 (3), p. 57-71, (Agosto 2021)
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (372,42 kB)
Show full item record

SCOPUSTM   
Citations

1
checked on Oct 2, 2022

Page view(s)

48
checked on May 14, 2022

Download(s)

15
checked on May 14, 2022

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.