Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/11125
Title: Desarrollo del modelo de negocio de una asesoría informática para el sector turístico
Authors: Expósito Santana, Alicia Bárbara
Director: Bulchand-Gidumal, Jacques 
UNESCO Clasification: 120317 Informática
Keywords: Metodología de desarrollo del cliente
Lienzo
Modelo de negocio
Ingeniería informática
Issue Date: 2013
Abstract: El objetivo de este TFG es la obtención de un modelo de negocio de una asesoría informática para PYMES, centrada en el sector turístico, mediante la metodología de desarrollo del cliente utilizando el famoso método del lienzo creado por Alexander Osterwalder. Para la obtención del mismo se han realizado encuestas a cuarenta negocios de la isla de Gran Canaria. El proceso seguido ha consistido en someter el lienzo de trabajo a modificaciones, a fin de obtener hipótesis verificadas y poder crear un catálogo de servicios. En este proyecto se han realizado tres etapas diferentes. En la primera etapa del proceso se realizaron veintidós encuestas, siendo los resultados obtenidos modificaciones en seis de los nueve bloques que forman el lienzo. En la segunda etapa se realizaron dieciséis encuestas, confirmándose los aspectos modificados en la etapa anterior y refinándose aspectos de diferentes bloques del modelo de negocio. Finalmente en la tercera etapa se realizaron catorce encuestas. Los resultados obtenidos no hicieron variar significativamente el modelo de negocio, con lo que se dio por concluido el proceso. El resultado obtenido es el modelo de negocio validado y verificado, así como un catálogo de servicios definidos.
The objective of this project is to obtain a business model for IT consultancy, for the use of small businesses within the tourist sector. Using the customer development methodology, and in particular the canvas method created by Alexander Osterwalder. In order to attain the aforementioned, forty questionnaires have been carried out with businesses in Gran Canaria. The process used consisted in subjecting the work canvas to modifications, in order to attain verified hypotheses and to be able to created a services catalogue. In the project there have been three different stages. In the first stage of the process, twenty two questionnaires were carried out, the results obtained being modifications in six of the nine blocks that make up the canvas. In the second stage sixteen questionnaires were carried out, confirming the modified aspects from the previous stage and refining aspects of different blocks of the business model. Finally, in the third stage, fourteen questionnaires were carried out. The results obtained did not significantly modify the business model, resulting in the conclusion of the process. The obtained result is the validated and verified business model, as well as a catalogue of defined services.
URI: http://hdl.handle.net/10553/11125
Rights: by-nc-nd
Appears in Collections:Trabajo final de grado
Thumbnail
Adobe PDF (2,08 MB)
Show full item record

Page view(s)

15
checked on Feb 27, 2021

Download(s)

10
checked on Feb 27, 2021

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.