Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/110264
Title: Escucha creativa a través de la música programática. Una propuesta para fomentar la creatividad
Other Titles: Creative listening through program music. A proposal to develop creativity skills
Authors: Curbelo González, Óliver 
UNESCO Clasification: 580107 Métodos pedagógicos
580105 Pedagogía experimental
620306 Música, musicología
Keywords: Escucha musical creativa
Música programática
Creatividad
Educación musical
Creative music listening, et al
Issue Date: 2021
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Desde hace décadas se ha considerado la percepción auditiva como el elemento base de la educación musical. En concreto, la escucha musical creativa, aquella basada en el pensamiento divergente, ha sido calificada como la auténtica en la percepción musical. Sin embargo, gran parte de las actividades relacionadas con la educación auditiva han sido destinadas a identificar y discriminar elementos musicales (notas musicales, intervalos, acordes, melodías, etc.), dentro de lo que se conoce como pensamiento convergente. Mediante la implementación de la propuesta que se describe en el presente artículo, se han desarrollado una serie de habilidades basadas en la escucha y el pensamiento creativo, utilizando para ello las posibilidades descriptivas de la música programática.
For decades, auditory perception has been considered a fundamental element of music education. More specifically, creative music listening, that is based on divergent thinking, has been described as authentic music listening. However, a large part of the activities related to ear training have been dedicated to learn to identify pitches, intervals, chords, melody, and other basic elements of music, emphasizing convergent thinking. In this paper a proposal of creative music listening using program music is presented. During the implementation of this proposal students have developed several music listening and creative thinking skills, using the descriptive possibilities of program music.
URI: http://hdl.handle.net/10553/110264
ISSN: 2386-3374
Source: El Guiniguada [ISSN 0213-0610], n. 30, p. 168-175
Appears in Collections:Artículos
Adobe PDF (387,46 kB)
Show full item record

Page view(s)

48
checked on Jun 29, 2024

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.