Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/10230
Title: La imagen modela la imagen: África a través de los libros de texto de Secundaria
Authors: Casas de Santiago, Mercedes
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
Keywords: África
Libros de texto
Imágenes
Didáctica
Ciencias sociales
Issue Date: 2011
Journal: El Guiniguada 
Abstract: Este trabajo estudia la representación de África en los libros de texto de Ciencias Sociales de Secundaria publicados en España entre 2007 y 2010. Se trata de analizar qué imagen-idea de «los otros» se transmite a través de los discursos verbal y visual. Así, observamos que ambos ofrecen una visión uniforme, sesgada y negativa. Por ello, es necesario hacer presente en los centros de Secundaria una nueva visión de África. Nuestro trabajo recoge aquellos proyectos didácticos que se desarrollan en este sentido y aporta propuestas para mejorar la docencia de este continente.
This paper researches how Africa is depicted in Social Science High School textbooks published in Spain from 2007 to 2010. It seeks to analyze what kind of image -idea of “the other” is transmitted through visual and linguistic discourses. Thus, we observe how both elements show a uniform, biased and negative view. Therefore, we must promote a new view of Africa in secondary education schools. To this end, our paper includes didactic projects that are being developed and we provide proposals to improve the teaching and learning methods with regards to Africa.
URI: http://hdl.handle.net/10553/10230
Source: El Guiniguada. Las Palmas de Gran Canaria: Servicio de Publicaciones, Universidad de Las Palmas de Gran Canaria, 1984 [ISSN 0213-0610], n. 20, 2011, p. 41-70
Appears in Collections:Guiniguada. 2ª Etapa. n.20, 2011 
Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
0235347_00020_0003.pdf572,6 kBAdobe PDFView/Open
Show full item record

Page view(s)

13
checked on Jan 19, 2020

Download(s)

19
checked on Jan 19, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.