Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10553/42818
Title: Traducción y validación de la versión española de la Échelle de Satisfacción des Besoins Psychologiques en el contexto educativo
Other Titles: Translation and validation of the Spanish version of the Échelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques in academic context
Authors: León, Jaime 
Domínguez, Evelia G.
Núñez, Juan L. 
Pérez, Araceli
Martin-Albo Lucas,José 
UNESCO Clasification: 58 Pedagogía
6105 Evaluación y diagnóstico en psicología
Keywords: Autodeterminación
Necesidades psicológicas básicas
Propiedad psicométricas
Educación superior
Propiedades psicométricas, et al
Issue Date: 2011
Publisher: 0212-9728
Journal: Anales de Psicologia 
Abstract: El propósito de esta investigación fue traducir y analizar las propiedades psicométricas de la versión española de la Échelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques en una muestra de 324 estudiantes universitarios (99 hombres y 225 mujeres). Los resultados del análisis factorial confirmatorio confirmaron la estructura de tres factores correlacionados de la escala. Asimismo, la consistencia interna mostró evidencias de fiabilidad. Se obtuvieron evidencias de validez concurrente mediante un análisis de ecuaciones estructurales en el que el clima motivacional a la tarea predecía de forma positiva las tres necesidades psicológicas básicas y éstas, a su vez, la motivación intrínseca. Los resultados apoyan preliminarmente el uso de la versión española de la escala en el contexto de la educación superior.
Translation and validation of the Spanish version of the Échelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques in academic contextAbstract:The aim of the present research was to translate and to analyze the psychometric properties of the Spanish version of the Échelle de Satisfaction des Besoins Psychologiques using a sample of 324 university students (99males and 225 females). Results of the confirmatory factor analysis confirmed the correlated three factor structure of the scale. Like-wise, internal consistence showed evidences of reliability. The concurrent validity was tested using a structural equation model which task orienta-tion climate predicted the three basic psychological needs and these, in turn, the intrinsic motivation. Results support preliminary the use of the Spanish version of the scale in higher education.
URI: http://hdl.handle.net/10553/42818
ISSN: 0212-9728
Source: Anales de psicología [ISSN 0212-9728],v. 27 (2), p. 405-411
URL: http://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3628581
Appears in Collections:Artículos
Thumbnail
Adobe PDF (293,29 kB)
Show full item record

Google ScholarTM

Check


Share



Export metadata



Items in accedaCRIS are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.